keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Online Educa Berlin: Osa 2 - Mark David Milliron


Mark David Milliron oli puhumassa School Forumissa.

Mikä karisma!

Ja kuinka vaikuttava lista erinäisiä saavutuksia: Milliron on työskennellyt vuosina 2009-2011 mm. Bill and Melinda Gates-säätiössä, tavoitteena parantaa Amerikkalaisten oppimismenestystä peruskoulutuksen jälkeen. Sen lisäksi hän toimii nykyisin WGU Texasin rehtorina.

WGU-Texas on osa laajempaa, vuonna 1999 synytnyttä WGU-verkostoa. WGU-Texas on vuonna 2011 perustettu yliopisto, jossa opetus tapahtuu pääsääntöisesti netin välityksellä. Kuitenkin jokaisella oppilaalla on oma mentori, sekä mahdollisuus verkostoitua nettiyliopiston muiden opiskelijoiden kanssa. Milliron tuo tehtävään pitkän linjan osaamista tietoteknologia-avusteisen oppimisen parista.

Hän aloitta esitelmän pyytämällä meitä laittamaan kädet ristiin. Sen jälkeen meidän täytyy laittaa kädet ristiin, mutta toisin päin – jos äsken oli vasen käsi alla, nyt se pitää laittaa ylimmäiseksi. Hän pyyätä meitä tarkastelemaan sitä äärimmäisen epämukavuuden tunnetta, mikä tulee siitä kun pistämme kädet ristiin järjestyksessä, johon emme ole tottuneet. Hän toteaa, että yhtä epämukavaa on siirtyä paperista, kirjasta ja liitutaulusta sähköisen opettamisen ja oppimisen maailmaan. Mielestäni vertauskuva ei mene ihan perille asti, sillä jään miettimään, miksi en voisi vaan pitää käsiä ristissä siinä järjestyksessä mikä on minulle mukava?

Parhaiten minulle jää mieleen osuus hänen esitelmästään, jossa hän kertoo eräänlaisesta sähköisestä oppimisen- ja työskentelyn seuraamisen työkalusta verkko-oppimisympäristöstä. Muistan itseasiassa kuulleeni samaisesta järjestelmästä taannoin Lapin yliopiston tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa- sivuaineen luennolla.

Järjestelmä seuraa oppijoiden käyttäytymistä kuten sisäänkirjautumista, palvelussa vietettyä aikaa, aktiivisuutta palvelussa, keskustelun määrä, palautusten ajankohta ja kerää pitkällä aikavälillä tilastollista tietoa käyttäjistä sekä heidän loppuarvosanoista ja luo tiedon perusteella erilaisia suoritusprofiileja.

Nyt kun uusi käyttäjä osallistuu verkkokurssille järjestelmä jälleen tarkkailee hänen käytöstään ja ilmoittaa säännöllisin aikavälein, vastaako oppijan suoritustaso vihreää, keltaista vai punaista suoritusprofiilia. Järjestelmä kertoo esimerkiksi näin: ”Punainen: 95% henkilöistä, jotka käyttivät järjestelmää kuten sinä käytät nyt, eivät päässeet läpi kurssista. Toimintaehdotuksia: Tee monivalintatehtävät, suorita essee, keskustele palvelussa, tai hakeudu mentorisi puheille”.

Samaan aikaan myös opettaja pystyy seuraamaan kurssilaistensa suoritusprofiileja reaaliajassa, ja voi näin ollen pysyä ajan tasalla siitä, miten hänen kurssilaisensa voivat ja tämän tiedon perusteella suunnitella mahdollisia toimenpiteitä. Mahtavaa!

Milliron myös haastaa pohtimaan: mikäli hyödynnetään ns. blended learning models jossa oppijat ovat osan aikaa verkko-oppimisympäristössä ja osan aikaa opettajan kanssa kasvotusten: miten opettaja voi maksimoida kontaktiopetuksen tuomat hyödyt? Mitä kontaktiopetuksessa voi tehdä, mitä verkossa ei voi tehdä?

Markin sivut.

Milliron toimii muuten erään uunituoreen opetusteknologiajulkaisun toimittajana.

Pikaisen blogosphääritutkimuksen perusteella, en ole ainut keneen Mark David Milliron on tehnyt puheellaan vaikutuksen.

Kalliala tosin esittelee Millironin Online Educa:ssa pitämää keynotea. Milliron kävi puhumassa School Forumissa vielä erikseen. Kutkuttavia ja samansuuntaisia ajatuksia kuitenkin molemmissa esitelmissä.
Ja mikäli kiinnostaa Milliron, täältä löytyy myös vuoden 2012 alusta Päivi Hakkaraisen kommentteja samaisen henkilön puheesta toisessa tapahtumassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti