Lauantain ohjelma. |
Aloitimme
lauantaina aamiaisen jälkeen kuvausharjoituksilla joissa oli ideana
verrytellä kamerankäytön kanssa sekä haastaa etsimään
erityyppisiä kuvauskulmia. Työskentely tapahtui pareittain.
Kokoonnuimme harjoitusten jälkeen katsomaan kaikkien videot läpi
jolloin oli mahdollista verrata eri tekijöiden tulkintaa
harjoituksista sekä ymmärtää miten monella tapaa tehtävät oli
mahdollista ratkaista.
Tehtävien katsomisen yhteydessä kiinnitimme huomiota erilaisiin kuvakokoihin- ja kulmiin ja keskustelimme yhdessä siitä, minkälaisia vaikutelmia vaihtuvanlainen kamerankäyttö saa aikaan.
Tehtävien katsomisen yhteydessä kiinnitimme huomiota erilaisiin kuvakokoihin- ja kulmiin ja keskustelimme yhdessä siitä, minkälaisia vaikutelmia vaihtuvanlainen kamerankäyttö saa aikaan.
Ennen
lounasta esitimme työpajan varsinaisen työn aiheen. Parien tulisi
etsiä jokin kiinnostava tila tai paikka keskuksen alueelta, jonka he
sitten esittelevät mielenkiintoisien kuvakulmien kautta tai johon he
sijoittavat jonkin pienen tarinan. Ryhmät löysivät paikat ja
lähtivät miettimään miten esittäisivät sen. Tarjosimme
mahdollisuuden kuvakäsikirjoituksen tekemiseen, mutta ehdotimme että
myös kameran kautta tutkimalla saattaisi löytää ratkaisu omaan
työhön.
Lounaan jälkeen parit lähtivät kuvauspaikalle ja kuvasivat siellä erinäisiä otoksia. Kokoonnuimme ennen kahvitaukoa takaisin seminaarihuoneeseen, jossa ryhmät esittelivät tuotoksensa ja ideansa toisilleen sekä antoivat vastavuoroisesti palautetta. Mielestäni vertaispalaute on tehokas tapa työskennellä, sillä oppilaat tuntuivat erityisesti kuuntelevan vertaistensa näkemyksiä ja kritiikkiä omasta ideastaan. Luonnollisesti myös me ohjaajat esitimme asianmukaista kritiikkiä ja kysymyksiä.
Kahvitauon jälkeen oli toinen kuvausiteraatio, jonka jälkeen ryhmien ideat olivat selkeästi kehityneet – jotain jätettiin pois ja mielenkiintoisia ajatuksia jalostettiin pidemmälle. Kahdelle ryhmälle alkoi rakentumaan selkeä tarina, ja kolmas ryhmä päätyi hyvinkin visuaaliseen ja kokeelliseen tulkintaan juomalasista kahvioympäristössä.
Lounaan jälkeen parit lähtivät kuvauspaikalle ja kuvasivat siellä erinäisiä otoksia. Kokoonnuimme ennen kahvitaukoa takaisin seminaarihuoneeseen, jossa ryhmät esittelivät tuotoksensa ja ideansa toisilleen sekä antoivat vastavuoroisesti palautetta. Mielestäni vertaispalaute on tehokas tapa työskennellä, sillä oppilaat tuntuivat erityisesti kuuntelevan vertaistensa näkemyksiä ja kritiikkiä omasta ideastaan. Luonnollisesti myös me ohjaajat esitimme asianmukaista kritiikkiä ja kysymyksiä.
Kahvitauon jälkeen oli toinen kuvausiteraatio, jonka jälkeen ryhmien ideat olivat selkeästi kehityneet – jotain jätettiin pois ja mielenkiintoisia ajatuksia jalostettiin pidemmälle. Kahdelle ryhmälle alkoi rakentumaan selkeä tarina, ja kolmas ryhmä päätyi hyvinkin visuaaliseen ja kokeelliseen tulkintaan juomalasista kahvioympäristössä.
Ennen
iltapalaa kaikki ryhmät olivat jo valmiita viemään videot
leikkauspöydälle, joten opastimme tässä vaiheessa eikkausohjelman
käyttöön. Kaksi ryhmää eivät olleet ennen leikanneet, joten
tarjosimme heille Windows MovieMaker ohjelmaa. Yhdellä ryhmällä
oli jo kokemusta MovieMakerista, joten opastimme heidät Adoben
Premiere Pro:n käyttöön.
Tässä
muutamia kuvausharjoituksia pidemmältä listalta:
Kuvaa
kuin olisit koira.
Kamera tutkii jotain paikkaa.
Pidä kameraa vinossa ja kuvaa jotain.
Kävelyä.
Liikuta kamera aina lähemmäs jotain asiaa.
Eläin tutkii kasvia.
On hiljaista. Yhtäkkiä kuuluu jotain. Sitten näemme, mistä ääni tulee.
Kamera liikkuu pimeästä valoon.
Jotain on kuvassa, mutta sitten se liikkuu kuvan ulkopuolelle.
Jotain tippuu.
Kamera tutkii jotain paikkaa.
Pidä kameraa vinossa ja kuvaa jotain.
Kävelyä.
Liikuta kamera aina lähemmäs jotain asiaa.
Eläin tutkii kasvia.
On hiljaista. Yhtäkkiä kuuluu jotain. Sitten näemme, mistä ääni tulee.
Kamera liikkuu pimeästä valoon.
Jotain on kuvassa, mutta sitten se liikkuu kuvan ulkopuolelle.
Jotain tippuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti