Minulla
oli ilo ja kunnia saada vierailevaksi kirjoittajaksi Nathan Letwory,
kuka on ollut mukana Blenderin kehittämisessä vuodesta 2003.
Blenderi on nimittäin ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelmisto jota
kehittää kansainvälinen ohjelmoijayhteisö. Nathan kantaa mm.
yhdessä Andrea Weikertin kanssa vastuuta Blenderin
Windows-versiosta.
Nathan
kirjoittaa:
Ilmainen
mallinnus-, animaatio- ja editointiohjelma Blender on vuodesta
2002
Blender Foundationin ohjauksen alla avoimena ohjelmana
kehitetty.
Blenderiä
käytetään eniten mallintamiseen ja animointiin, kuten voi
nähdä
avoimissa lyhytelokuvissa Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel
ja Tears Of Steel.
Vähemmän
tuttu, mutta silti monipuolinen on Blenderin oma VSE (Video
Sequence
Editor). Tämä työkalu antaa kaikki mahdollisuudet
video-editointiin. Videoita
voi tuoda Blenderiin, leikata ja
yhdistää käyttämällä erilaisia effektejä.
Aiemmin mainitut
lyhytelokuvat ovat kaikki olleet VSE:n leikkauspöydällä.
Tiivis
integraatio Blenderiin mahdollistaakin kaikennäköisiä
hienoja tekniikoita.
Video-editointityökalu
on aliarvostettu, mikä näkyy siinä, että hyviä
tutoriaaleja
löytyi vain vähän, mutta viime vuosina tilanne on parantunut.
Blender VSE -blogi ja Blender Diplom
antavat hyvät eväät
työskentelyyn. Myös YouTube-palvelusta löytyy
monenlaisia,
esimerkiksi Stephen Powersin tutoriaalit mutta hakusanoilla "Blender VSE" tietoa
tulvii
ruudulle.
Muita
hyviä lähteitä Blenderin opetteluun ovat Blender Cookie ja
Blender Guru.
/Nathan
Letwory
http://www.lumikuu.com
Vielä
muutama Terhin kommentti:
Kuulin
taannoin ystävältäni, että Blenderistä löytyy myös
videoeditointityökalu.
Tämä on mielenkiintoista siitä
syystä, että turhan usein koulun puitteissa törmää tilanteeseen,
jossa asianmukaisia videoeditointiohjelmistoja ei ole käytettävissä.
Tämä johtuu yleensä siitä, että koululla ei ole budjettia
leikkausohjelmiston hankintaan tai siitä, että koulun koneet ja
sitä myötä käytössä oleva ohjelmisto on niin vanha ettei se
osaa käsitellä tarvittavia tiedostomuotoja.
Tässä kohtaan
Blender voittaa periaatteessa kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot,
sillä se on ilmainen, sen voi ladata kaikille käyttöjärjestelmille
ja se myös osaa käsitellä useita codeceja ja
tiedostomuotoja.
Toisaalta Blender on pääsääntöisesti
mallinnukseen ja animaatioon kehitetty työkalu, ja näin ollen sen
videoeditointiominaisuudet lähtevät animaation tarpeista käsin.
Työkalun käyttölogiikka on siis erilainen kuin mihin olemme
tottuneet elokuvan leikkausohjelmissa.
Mutta
toisaalta – minkään työkalun käyttöönotto ei ole mahdotonta.
Lyhyen kokeilun ja tutoriaalin seuraamisen jälkeen uskon että
pystyn ottamaan tämän ohjelman videoeditorin haltuun. Ja parasta
Blenderissä on että mikäli sen käyttöön alkaa perehtymään,
sitä myötä aukeaa videoeditoinnin lisäksi myös tietokoneella
tehtävän mallinnuksen ja animaation maailma!