keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Suomalaiset mobiili + (taide)opetus sivustot, iPadit ja kännykät


Tällä hetkellä suomenkielisiä mobiililaite- ja taidekasvatus sivustoja tuntuu olevan kohtuu vähän. Etenkin iPadit on hyvin edustettuina blogeissa, mutta sillonkin kuvataidetta käsitellään verrattain vähän. Tässä kuitenkin muutamia poimintoja.

Mobiluck on opetushallituksen rahoittama mobiiliteknologia lukiolaisten arjessa-hanke. 

Sitten löysin blogin nimeltä Teknologiaan kouluun: iPad opetusblogi, jossa kokemuksia erinäisistä sovelluksista luokka-asteilla 1-9. Tässä myös kertomus heidän videoprojektista.

Entäs tämä, 112 tapaa käyttää iPadia?

Nuo 112 tapaa on poimutta täältä: hieman mystinen listaus nettisivuista liittyen sosiaalisen median sovelluksiin:

Tässä eräs varsin koominen, ilmeisesti automaattisesti espanjan kieleltä suomen kielelle käännettynä. Artikkeli on peräisin applen sivuilta ja siinä esitellään sovelluksia kuvistunnille. 3D-mallinnuksen esiaste?

maanantai 28. tammikuuta 2013

Ilmainen ohjelmisto nimeltä Blender – monipuolista visuaalista työskentelyä sekä: videoeditointia.



Minulla oli ilo ja kunnia saada vierailevaksi kirjoittajaksi Nathan Letwory, kuka on ollut mukana Blenderin kehittämisessä vuodesta 2003. Blenderi on nimittäin ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelmisto jota kehittää kansainvälinen ohjelmoijayhteisö. Nathan kantaa mm. yhdessä Andrea Weikertin kanssa vastuuta Blenderin Windows-versiosta.

Nathan kirjoittaa:

Ilmainen mallinnus-, animaatio- ja editointiohjelma Blender on vuodesta 2002
Blender Foundationin ohjauksen alla avoimena ohjelmana kehitetty.
Blenderiä käytetään eniten mallintamiseen ja animointiin, kuten voi nähdä
avoimissa lyhytelokuvissa Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel 
ja Tears Of Steel. 

Vähemmän tuttu, mutta silti monipuolinen on Blenderin oma VSE (Video Sequence
Editor). Tämä työkalu antaa kaikki mahdollisuudet video-editointiin. Videoita
voi tuoda Blenderiin, leikata ja yhdistää käyttämällä erilaisia effektejä.
 Aiemmin mainitut lyhytelokuvat ovat kaikki olleet VSE:n leikkauspöydällä. Tiivis
 integraatio Blenderiin mahdollistaakin kaikennäköisiä hienoja tekniikoita. 

Video-editointityökalu on aliarvostettu, mikä näkyy siinä, että hyviä
tutoriaaleja löytyi vain vähän, mutta viime vuosina tilanne on parantunut. Blender VSE -blogi ja Blender Diplom
 antavat hyvät eväät työskentelyyn. Myös YouTube-palvelusta löytyy 
monenlaisia, esimerkiksi Stephen Powersin tutoriaalit mutta hakusanoilla "Blender VSE" tietoa tulvii
 ruudulle. 

Muita hyviä lähteitä Blenderin opetteluun ovat Blender Cookie ja Blender Guru. 

/Nathan Letwory
 
http://www.lumikuu.com 


Vielä muutama Terhin kommentti:

Kuulin taannoin ystävältäni, että Blenderistä löytyy myös videoeditointityökalu.

Tämä on mielenkiintoista siitä syystä, että turhan usein koulun puitteissa törmää tilanteeseen, jossa asianmukaisia videoeditointiohjelmistoja ei ole käytettävissä. Tämä johtuu yleensä siitä, että koululla ei ole budjettia leikkausohjelmiston hankintaan tai siitä, että koulun koneet ja sitä myötä käytössä oleva ohjelmisto on niin vanha ettei se osaa käsitellä tarvittavia tiedostomuotoja.

Tässä kohtaan Blender voittaa periaatteessa kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot, sillä se on ilmainen, sen voi ladata kaikille käyttöjärjestelmille ja se myös osaa käsitellä useita codeceja ja tiedostomuotoja.

Toisaalta Blender on pääsääntöisesti mallinnukseen ja animaatioon kehitetty työkalu, ja näin ollen sen videoeditointiominaisuudet lähtevät animaation tarpeista käsin. Työkalun käyttölogiikka on siis erilainen kuin mihin olemme tottuneet elokuvan leikkausohjelmissa.

Mutta toisaalta – minkään työkalun käyttöönotto ei ole mahdotonta. Lyhyen kokeilun ja tutoriaalin seuraamisen jälkeen uskon että pystyn ottamaan tämän ohjelman videoeditorin haltuun. Ja parasta Blenderissä on että mikäli sen käyttöön alkaa perehtymään, sitä myötä aukeaa videoeditoinnin lisäksi myös tietokoneella tehtävän mallinnuksen ja animaation maailma!